emeliebjuremo.blogg.se

Fullt ös medvetslös!

Kategori: Allmänt

 Idag har jag varit Umebo i en vecka, och än så länge känns det bra. Riktigt bra.
Jag har knappt hunnit reflektera över att jag är här, då mina dagar har varit väldigt uppstyrda med aktiviteter av olika slag. 
 
MÅNDAG
Vi olika typer av lärakännaövningar i skolan, bland annat en typ av speeddating. För en person du aldrig någonsin träffat skulle du berätta vad du gjort hittills i livet, något pinsamt du gjort, något som fått dig glad, något sorgligt som hänt i ditt liv, och så vidare.
Ett väldigt intressant sätt att börja prata med människor, minst sagt!
 
På kvällen tog tvåorna hand om oss, och vi blev indelade i nollegrupper.
En 7-kamp skulle gå av stapeln där man i varje gren skulle försöka vinna (såklart) för att samla så många poäng inför den kommande veckan som möjligt.  
En hinderbana, två balanstävlingar, ett skottkärrerace, en äggtävling, en tävling i att sitta längst i 90 grader, samt en stafett som avslutning, bestod min måndagkväll av. 
Jag gjorde såklart inte allt utan vi turades om, och efter kvällens slut tror jag att mitt lag låg rätt bra till. :)
 

 
TISDAG
Vi fick en massa information om bland annat kursens uppbyggnad, och vad man egentligen kan jobba med när de tre åren gått. Det känns väldigt skönt att veta att det kommer stå många dörrar öppna (förhoppningsvis), då vi kommer få en väldigt bred grund med kunskap att stå på - vi kommer vara kompetenta inom många olika områden. 
 
Lärakännaövningarna fortsatte även i tisdags, då vi bland annat fick stå i rampljuset i tio sekunder.
I tio sekunder skulle man, inför hela klassen, göra något framme vid katedern. Vad som helst. 
Några berättade lite om sig själva, någon hoppade runt, någon dansade, någon målade på tavlan.
Vad gjorde jag då? 
Ja eftersom jag är den enda från Värmland, tänkte jag att jag kunde ta några ord på värmländska. ;)
"Jä hetter Emelie å jä kommer frå Värmlann. Skull jä tal värmländska mä er se skull int ne fatt ett smäck. Jä tycker öm mölter å kröser å jä bruker häng på torsbytörg på lördanätterna." 
 
Nej okej, jag skippade det där med Torsbytörg, men det andra sa jag, haha. Några fnissade en del, och sa efteråt att de gillade dialekten. ;) Finerst i varla ä an ju! Haha.
 
På kvällen hängde vi med våra faddrar/coacher.
Vi är inte nollor på Tränarprogrammet - vi är players. Våra faddrar kallar sig inte faddrar, utan de är coacher. De som är snäppet högre kallas i våra nollegrupper för headcoaches. 
Vi skulle i alla fall komma på ett lagnamn och en hejarramsa tillsammans, samt skriva på våra rosa tröjor.
"Hantel with caution" blev vårt teamnamn, och vår hejarramsa blev enkel, men ändå himla bra:
"Curla, flexa, superspexa. Vi vill se, muskler växa!"
 

 
ONSDAG
Inspirationsföreläsningar på schemat hela dagen. Våra lärare berättade en och en om deras bakgrund, hur de hamnade just i Umeå.
Det var väldigt intressant att lyssna på vad de hade gjort, då de är väldigt meriterade. Många av dem har jobbat med landslag av olika de slag.
Det mest inspirerande var att lyssna på vad vår psykologilärare hade gjort. Han hade nämligen varit småkronornas idrottspsykolog, och hade arbetat jättemycket, och hårt, med dem då de tog JVM-guld.
Han berättade på vilket sätt de hade jobbat med spelarnas tankesätt och vikten av att ledaren tror på att det psykologiska även det är viktigt för att nå framgång. 
Hur som helst - mycket intressant! All respekt till mina framtida lärare!
 
Utgång stod på schemat på kvällen.
Innan vi drog till Origo hade vi några aktiviteter som "förfest".
Vi hade stafetter av olika slag, och tvåorna bjöd oss på öl. Jag har nog aldrig druckit så mycket öl i hela mitt liv, haha! 
Jag hade en sjuuukt rolig kväll i alla fall, tillsammans med grymt sköna ettor och tvåor, och jag ser verkligen fram emot helgens, samt kommande veckas, planeringar! 
Till veckan börjar våra föreläsningar på riktigt, även om nollningen fortsätter. Jag tänker vara med på allt tvåorna fixar ändå - man nollas ju bara en gång! 
 

 
Igår hade vi en vilodag.
Vi hade ingenting direkt schemalagt - det var bara frivilliga aktiviteter så jag har var på en mässa och kollade, fixade gymkort, skrev in mig i kåren, fixade kursmaterial, lagade mat, städade, gjorde en ny piercing, fikade och tog det lugnt på stan med Malin.
En riktig chilldag helt enkelt!
 

 
Som sagt, denna vecka har gått i ett, precis som nästa även den kommer göra.
Fortsättning följer....!
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: