emeliebjuremo.blogg.se

Fyra veckor i Norrland!

Kategori: Allmänt

Idag har jag varit här uppe i fyra veckor, och på söndag blir det en månad. En månad!
Såhär länge har jag aldrig varit hemifrån, såhär länge har jag aldrig varit utan min familj.
 
Jag måste säga att jag är förvånad över mig själv, jag är förvånad över hur snabbt det egentligen går att anpassa sig själv till ett helt nytt ställe - till helt nya rutiner.
Under ett helt år har jag varit ifrån pluggandet, under ett helt år levde jag med ovisheten om vad jag skulle göra kommande dag. (Oj, vad dramatiskt det lät...)
 
De kunde ringa från Toria kl. 05.30 på måndagmorgonen och fråga om jag ville hoppa in och jobba kl 06. Såklart tackade jag ja, även om jag hade en massa planer just den måndagen, planer som kanske egentligen inte var så viktiga, men som ändå var saker man skulle göra.
De kunde ringa från Frykenskolan en torsdagmorgon kl 07.30 och fråga om man ville hoppa in och ta en lektion vid 08.20, en vid 13.20 och en vid 15.05. Och samma sak där - såklart sa man ja till det, även om det egentligen förstörde hela den dagens planering.
 
Att inte kunna planera veckorna, det blev jag snabbt ganska trött på, och det är nog därför jag faktiskt tycker att det är skönt att vara tillbaka i pluggandet igen - det gav mig den motivation jag saknade när jag tog studenten, jag kan nu planera mitt liv igen.
Men, den största anledningen till att det känns bra är ju förstås att jag pluggar något jag tycker är intressant nu.
Jag kanske låter som en superpluggis nu, men jag har faktiskt sett fram emot föreläsningarna under denna kurs, just pga intresset, och pga att jag vet att det här är sån kunskap jag förhoppningsvis kommer livnära mig på i framtiden. 
Jag kanske ska nämna att kursen vi läser nu heter "Grundläggande humanbiologi och funktionell anatomi".
Vi har läst om hur människan är uppbyggd med framförallt skelett och muskler, vilket vi redan tentat av med en hemtenta.
Nästa vecka på fredag har vi en tenta i traumatologi, alltså skador av alla de slag (knäskador, hjärnskakningar, skador i handleder, skador i fötter osv osv...), sedan är mina första högskolepoäng gjorda, min första kurs på univeristetet avslutad.
Och som sagt, det är stor skillnad att gå hem och plugga något man tycker är intressant, än att tex läsa om Gustav Vasa, vilken jag inte bryr mig ett dugg om... Hehe. 
 
Så länge jag har den här inställningen till att dra till skolan på morgonen ska jag nog vara glad, för under kommande kurs ska vi läsa om cellen, vilket kanske inte kommer bli riktigt lika intressant....
Därefter ska vi läsa fysiologi (metabolism, citronsyrecykeln osv... vad nu det är...) - DET kommer nog bli en utmaning! 
 

 
Jag fick en fråga idag: om jag har någon hemlängtan. 
Jag gav kanske ett rätt dåligt svar, men svaret är än så länge ett nej, och jag måste säga att det känns bra att det är så.
Det är klart att jag saknar alla därhemma! Det är klart att jag skulle vilja vara där nu om jag fick och krama om er allihop, men jag vet ju att jag inte kan...
Jag vet att det fortfarande är en lång tid kvar tills jag får det, och det är därför jag inte försöker tänka så mycket på det heller - det skulle bara göra det svårare för mig här uppe. 
Tänk om jag skulle ha världens hemlängtan redan, tiden fram till jul skulle ju vara oändlig i såna fall!
 
 
Jag trivs jättebra här uppe och jag är omringad av jättegoa människor varje dag. Den känslan förstärks i princip varje dag, då man fortfarande lär känna varandra. 
Jag trivs jättebra med själva staden också - den är perfekt för mig!
Än så länge har jag inte behövt ta bussen någonstans, och numera har jag en ny rääcer - min röda kärringcykel, haha. Med den tar jag mig vart jag än vill - in till stan, till skolan, till gymmet, till affären osv. Det tjuter om frambromsen dock, så jag känner mig lite som hemma i alla fall, haha!
Hörde förövrigt att avgasröret ramlat ner på min pärla där hemma... Säger bara tuuuuur att det inte var jag som körde då!! HAHA stackars Johan.... 
 
Så, jaa... Jag trivs fortfarande jättebra, och hoppas att jag kommer få ha kvar den känslan :))
 
 
Nej, nu är det dags att skalla kudden!
Fredag imorgon, och jag är ledig. Dock blir det plugg i skolan på morgonen, lunch på IKSU och sen massageträning. (Vi har examination på tisdag, då vi ska massera rygg/nacke/skuldra på 25 min.)
Därefter ska jag köra ett cx-pass samt spinning, och på kvällen tror jag det väntas roligheter :)))
 
 
 
Puss&kram
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Sofie säger:

    Fan va du ska få massera da när du kommer hem B-) fast de kanske inte är sån där skön massage? haha. Tänker på dig!! Puss å kram <3

    Svar: Haha ja det har jag allt redan räknat ut att jag kommer få göra ;D Självklart är det skön massage ;) Saknar diiig!! pussss
    emeliebjuremo.blogg.se

    2013-09-27 | 13:00:08
  • barhammar säger:

    ååå, massage!! du vet vem du kommer massera på kvällarna :D

    Svar: Haha det får vi fixa det ;))
    emeliebjuremo.blogg.se

    2013-09-30 | 19:50:26

Kommentera inlägget här: